Vragen?

Bel: 0636174835 of mail:  

sportplezier@outlook.com

Sport en beweging zijn, ook voor senioren, tijdsbestedingen die niet alleen goed zijn voor de gezondheid maar ook voor het geestelijk welbevinden. Door de coördinatie te trainen worden de hersenen tot activiteit aangezet.

 

Uiteraard is niet elke sport geschikt om pas op latere leeftijd mee te beginnen. Pleeg dan ook overleg met uw huisarts vooraleer u begint te sporten. Een medische controle is geen overbodige luxe. Dat geldt uiteraard niet als u alleen maar een eindje wilt gaan wandelen of

fietsen. Begin altijd rustig met een nieuwe sportieve activiteit. Meer lichamelijke inspanningen geven meer afvalstoffen in het bloed en het lichaam heeft enige tijd nodig om die grotere toevoer te kunnen verwerken. Drijf de inspanning dan ook geleidelijk op en stop zodra het niet meer gaat. Denk ook aan uw veiligheid: draag aangepaste kleding en schoeisel. Ten slotte is regelmaat heel belangrijk: sport het liefst 2 tot 3 keer per weekgedurende minstens 30 minuten.


Bijna alle senioren kunnen nog aan sport doen omdat er een hele variatie bestaat, van rustig tot meer intensief bewegen. De sporten die het meest door ouderen beoefend worden zijn: fietsen, wandelen, dansen, turnen, zwemmen, langlaufen, golfen enzovoort. Joggen en tennissen zijn vrij belastende sporten die veel training en inspanning vergen. Het is logisch dat senioren die altijd al een sport beoefend hebben, dat gerust kunnen blijven doen. Gewoonlijk dient u wel wat gas terug te nemen. Een degelijke opwarming en regelmatige kortstondige onderbrekingen worden steeds belangrijker.

Top